همه چیز درباره برنج ایرانی

تفاوت برنج گیلان و مازندران چیست

تفاوت برنج گیلان و مازندران چیست

یکی از مهم ترین عوامل موثر در کیفیت و عطر و طعم برنج محل کشت برنج می باشد. این موضوع عامل تفاوت برنج گیلان و مازندران را منجر می شود. هر دو استان گیلان و مازندران از آب و هوا و خاک مساعد و حاصلخیزی برای کشت برنج برخوردار هستند. اما در استان گیلان به دلیل حاصلخیزی بیشتر خاک و املاح معدنی بیشتری که در آن وجود دارد، کشت برنج رونق بیشتری دارد.

شالیزارهای استان گیلان به دلیل اینکه اکثرا در دامنه های کوه ها قرار دارند، ضمن بارش باران املاح معدنی را به خود جذب می کنند. اما در استان مازندران از آنجایی که درختان زیادی به طور بی رویه قطع می شوند و خاک منطقه دچار فرسایش زیادی شده، خاک این منطقه نیز مواد معدنی خود را از دست داده است. کیفیت برنج های تولیدی این منطقه تحت اثر این مورد قرار گرفته اند.

همین موضوع باعث محبوبیت هر چه بیشتر برنج های استان گیلان از جمله هاشمی، صدری دم سیاه، طارم و علی کاظمی نسبت به برنج های پر محصول استان مازندران مانند شیرودی، طارم کشت دوم و ندا شده است.

مزیت برنج مازندران نسبت به برنج گیلان

در کنار مزایای برنج گیلان نسبت به برنج مازندران، یک وجه تمایز دیگری باعث شده برنج مازندران گوی سبقت را از برنج گیلان برباید. مازندران بخصوص شهرستان فریدونکنار به دلیل آب و هوای بهتر نسبت به گیلان و شیب کوه به سمت دریا، از آب بیشتری برخوردار است. بنابراین کشاورزان این منطقه می توانند علاوه بر ماه فروردین که برای کشت اول برنج اقدام می کنند، در ماه مرداد نیز برای کشت دوم برنج دست به کار شوند.

این درحالی است که در استان گیلان به دلیل بارندگی فراوان در فصل پاییز و زمستان امکان کشت دوم برنج وجود ندارد. از آنجایی که برنج کشت دوم نسبت به کشت اول از اولویت بیشتری برخوردار است، این مسئله باعث شده تا برنج این منطقه یک برند در کشور باشد.

برخی نیز معتقدند که بین برنج گیلان و مازندران ، گیلان بهتر است. آنها معتقد هستند که برنج کشت دوم در استان مازندران باعث می شود تا مزارع کشاورزی حاصلخیزی خود را از دست بدهند. این باعث می شود تا کشاورزان برای کشت دوباره ی برنج مجبور به استفاده از کود های شیمیایی شوند.

برخی نیز معتقدند که بین برنج گیلان یا مازندران ، گیلان بهتر است. آنها معتقد هستند که برنج کشت دوم در استان مازندران باعث می شود تا مزارع کشاورزی حاصلخیزی خود را از دست بدهند. این باعث می شود تا کشاورزان برای کشت دوباره ی برنج مجبور به استفاده از کود های شیمیایی شوند.

در حالی که در استان گیلان کشاورزان زمین ها را بعد از کشت اول به وسیله ی تجهیزات شخم می زنند. برای حاصلخیزی بیشتر خاک هم از کود های حیوانی استفاده می کنند. این موضوع باز هم برتری برنج گیلان نسبت به مازندران را منجر می شود.

گیلان و مازندران

گیلان و مازندران

نتیجه گیری

منطقی خواهد بود بین برنج گیلان یا مازندران ، برن گیلان را انتخاب کنید. این برنج به دلیل کیفیت و عطر و طعم بهتر از قیمت بالاتری برخوردار باشد. در نتیجه اگر شما به دنبال برنجی با عطر و طعم و ظاهری مناسب هستید برنج گیلان باید در انتخاب هایتان اولویت داشته باشد. اما اگر تنها به دنبال ظاهری مناسب و قد بلند و رنگ سفید برای برنج هستید باید برنج مازندران را در اولویت قرار دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.