دسته‌بندی نشده, همه چیز درباره برنج ایرانی

مواد مغذی در برنج ارگانیک

مواد مغذی در برنج ارگانیک

برنج در درجه اول از کربوهیدرات تشکیل شده است و این مواد مغذی در برنج ارگانیک تقریباً ۸۰٪ از وزن خشک کل آن را تشکیل می دهد. بیشتر کربوهیدرات موجود در دانه خوراکی نشاسته است که رایج ترین شکل کربوهیدرات موجود در مواد غذایی است.

نشاسته از زنجیره های طولانی گلوکز به نام های آمیلوز و آمیلوپکتین ساخته شده است. انواع مختلف این ماده غذایی مقادیر مختلفی از این ترکیبات را دارند که این امر بر بافت این محصول تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال:

برنج سرشار از آمیلوز بعد از پخت به هم نمی چسبد. ولی آنهاییکه بعد از پخت بهم می چسبند حاوی مقادیر زیادی آمیلوپکتین هستند که برای تولید پودینگ و بسیاری از خوراکی های دیگر ایده آل خواهند بود.

این ترکیبات همچنین بر چگونگی هضم این ماده غذایی در بدن تأثیر می گذارد مثلا بدن برای هضم برنج های حاوی آمیلوز زمان بیشتری نیاز دارد زیرا این ماده هضم نشاسته را کند می کند. در مقابل ، بدن انواع چسبنده حاوی آمیلوپکتین را خیلی راحت هضم می کند.

در حالی که بسیاری از افراد برنج چسبناک را خوش طعم تر می دانند ولی هضم سریع آن می تواند منجر به افزایش ناسالم قند خون به خصوص در افراد مبتلا به دیابت شود.

فواید زیادی مانند توانایی آن در تأمین انرژی سریع و فوری ، تنظیم و بهبود حرکات روده ، تثبیت سطح قند خون ، کند کردن روند پیری به این ماده غذایی نسبت داده می شود و در عین حال منبع اصلی ویتامین B1 را نیز برای بدن فراهم می کند.

تفاوت مواد مغذی در برنج ارگانیک و غیر ارگانیک

برنج یک غذای رایج در بسیاری از مناطق جهان است و یکی از غلات بسیار مهمی است که بیش از نیمی از جمعیت جهان را تغذیه می کند.

آرسنیک یک شبه فلز است که بطور طبیعی است در خاک وجود دارد ، اما حضور آرسنیک در برخی مناطق به دلیل فعالیت های انسانی از جمله استفاده قبلی از سموم دفع آفات در کشاورزی معمولی افزایش یافته است.

آرسنیک به دو صورت آلی و معدنی وجود دارد که  فرم معدنی آن سمیت بالایی دارد. اگرچه این گیاه از آرسنیک استفاده نمی کند ولی به دلیل شباهت شیمیایی به سیلیکون این گیاه برای تقویت ساقه و پوسته های خود از آن استفاده می کند.

این گیاه در مزارع غرق در آب رشد می کند، این مسئله می تواند باعث ایجاد شرایط بی هوازی شود که جذب آرسنیک را به جای سیلیکون در محصول افزایش می دهد . از آنجا که این گیاه دانه های برنج را تولید می کند ، آرسنیک می تواند به جای سیلیکون وارد دانه ها شود.

مواد مغذی در برنج ارگانیک

مواد مغذی در برنج ارگانیک

توجه:

در حال حاضر مواد مغذی در برنج ارگانیک مورد توجه بسیاری قرار گرفته است زیرا جمعیت جهانی اهمیت غذای سالم تر و پایداری محیط زیست را دریافته است. با استفاده از کودهای زیستی و دیگر منابع غذایی آلی این محصول قطعا برای مصرف کننده سالم تر و مغذی تر است.

برنج قهوه ای ارگانیک به عنوان یکی از غلات کامل یک منبع فوق العاده برای مواد مغذی سالم مانند فیبر ، فیتوکمیکال ها و مواد معدنی ضروری و در عین حال کم کالری است. از مزایای خوب  این برنج می توان به روند هضم خوب و مدیریت وزن سالم بدن  اشاره کرد. این محصولات همچنین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و برخی انواع سرطان نیز کمک کنند.

نکته:

خوردن برنج ارگانیک مزایای سلامتی دیگری نیز دارد زیرا در مقایسه با محصولات غذایی معمولی غذاهای ارگانیک حاوی مقدار کمتری سموم دفع آفات و مواد افزودنی غذایی هستند و میزان مواجهه شما با مواد شیمیایی مضر را به حداقل می رساند.

علاوه بر مزایای سلامتی بالقوه برنج ارگانیک ، بسیاری از مشاغل و مصرف کنندگان به دلایل زیست محیطی غذاهای که به صورت ارگانیک پرورش داده می شوند را به محصولات معمولی ترجیح می دهند. شیوه های کشاورزی ارگانیک با کاهش مواد شیمیایی کشاورزی ، صرفه جویی در مصرف آب و کاهش ردپای کربن در محیط زیست بسیار سودمند هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.