دسته‌بندی نشده, همه چیز درباره برنج ایرانی

فصل برنج کاری چه زمانی است؟

فصل برنج کاری

از پرتکرارترین سوال ها درباره شالی کاری، فصل برنج کاری است. معروف ترین محصول کشاورزی شمال کشور، برنج است که محصولی پرطرفدار و صادراتی است. کاشت، کشت و برداشت برنج در طی سه فصل بهار، تابستان و پاییز انجام می شود و طولانی ترین زمانی که یک کشاورز می تواند برای کاشت و برداشت محصول خود صرف کند، تکمیل مرحله برداشت مصادف با فصل زمستان است. کشاورزان گیلانی جوانه های برنج را که مدت هاست در خانه های خود تهیه کرده اند به گلخانه های کوچکی به نام انبار منتقل می کنند. به همین دلیل فصل بهار در استان های شمالی ایران به فصل برنج کاری معروف است. طایفه بهترین نوع برنج در بازار فروش برنج را که روندی بی نقص را در طول کشت طی کرده است، در اختیار شما خواهد گذاشت.

فصل برنج کاری

فصل برنج کاری

شالیزار های شمال مهد برنج

اولین نامی که بعد از شنیدن دریای خزر برای شمال ایران برای شما آشنا می باشد، برنج است. برنج های شمالی سالیان درازی است که به عنوان نگین شالیزارهای شمالی شناخته می شوند. هر ساله از اوایل فصل بهار جنب و جوش در میان مردم استان های شمالی برای شروع کاشت برنج آغاز می شود و کشاورزان برای کاشت بذرهای جوانه زده گیاه برنج آماده می شوند و برای آماده سازی شالیزار خود اقدام می کنند.

فصل برنج کاری در ایران

می دانیم که کاشت، کشت و برداشت برنج از فصل بهار آغاز می شود و در فصل پاییز خاتمه می یابد. آماده سازی شالیزار برای کاشت جوانه برنج اهمیت بسیار زیادی دارد و یک خاک نامناسب می تواند تمامی مراحل رشد و پرورش برنج را به خطر بیندازد. آماده سازی شالیزار با شخم زدن آن، تقسیم بندی راه های آب، کود مناسب و غیره انجام می شود تا به هنگام شروع کاشت برنج مشکلی در میان نباشد. همان طور که می دانید جوانه های برنج از بذرهای برنج سال پیش است و این کار در بین کشاورزان مرسوم است. کاشت نشاء هرساله از اوایل اردیبهشت ماه آغاز می شود وامروزه استفاده از ماشین آلات کشاورزی کار کشاورزان را راحت کرده است و دیگر می توانند حتی نشاء برنج را به صورت کاملا صنعتی و آسان تر انجام بدهند.

برداشت اصولی برنج

کاشت برنج در فصل بهار آغاز شده و در فصل تابستان با مرحله کشت ادامه پیدا می کند. با گذشت بیش از نیمی از تابستان، کشاورزان در شمال استان گیلان برداشت برنج را از مزارع شالیزاری آغاز کرده اند. فصل برنج کاری از اواسط بهار و با گرم شدن هوا در منطقه آغاز می شود. بذر برنج ابتدا نزدیک به هم در یک شالیزار غرقاب کاشته می شود و به نهال هایی تبدیل می شود که به مزارع شالیزار پیوند داده می شوند. نگه داشتن آب در عمق ثابت برای کاشت نهال های برنج بسیار مهم است.

مشکلات فصل برنج کاری

آبیاری نامناسب به دلیل خشکسالی های فصلی و همین طور کاهش مقدار بارندگی های سالانه. کمبود زمین مناسب که خاک حاصلخیزی داشته باشد و مناسب کشت برنج باشد و همین طور شرایط لازم یک شالیزار را داشته باشد. آفات بی شمار گیاه برنج که به محصول آسیب وارد می کنند. همین طور بارندگی های فراوان نیز می توانند به بهره وری بیشتر در هنگام برداشت ضربه بزنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.